O Festiwalu


Marcel Chyrzyński – dyrektor artystyczny Festiwalu
(fot. Marta Filipczyk)

Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich (dawniej Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich) obecny jest wśród wydarzeń wysokiej kultury Krakowa bez przerwy od 1989 r. Zadaniem festiwalu jest promocja i prezentacja współczesnej, profesjonalnej twórczości kompozytorów krakowskich (od klasyków i generacji profesorów, poprzez wyróżniające się średnie pokolenie, po kompozytorów najmłodszych oraz studentów kompozycji) realizowana w kontekście muzyki krajów sąsiadujących oraz krajów unii europejskiej i muzyki światowej. Realizowana jest ona poprzez organizację koncertów oraz spotkań z kompozytorami. Ponadto podczas festiwalu mają miejsce wykłady uniwersyteckie (m.in. teoretycy muzyki Akademii Muzycznej w Krakowie oraz muzykolodzy Uniwersytetu Jagiellońskiego). Dyrektorem artystycznym festiwalu i autorem koncepcji programowej przez 20 lat był muzykolog Jerzy Stankiewicz, natomiast od 2014 kompozytor Marcel Chyrzyński.
 
 
 
Szanowni Państwo!
Program 27. Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich jest ukłonem w kierunku muzyki Dalekiego Wschodu. W ciągu dziewięciu dni, obok utworów krakowskich i europejskich kompozytorów, zaprezentowane zostaną dzieła twórców z Japonii, Chin, Korei Pd., Malezji i Indii, z wykorzystaniem tradycyjnego instrumentarium tych krajów. Zabrzmią więc na koncertach flet shakuhachi, chiński sheng czy koreańskie gayageum i heageum.
Szczególnym wydarzeniem festiwalowym będzie na pewno przyjazd wybitnego twórcy japońskiego Toshio Hosokawy. Jego kompozycje, stanowiące przykład symbiozy współczesnej muzyki europejskiej z tradycyjną muzyką japońską, mają swe źródło w bogatej kulturze Wschodu: teatrze nō, gagaku i filozofii zen. Na festiwalu usłyszmy m.in. jego koncert Voyage X — Nozarashi w wykonaniu mistrza shakuhachi Tajimy Tadashiego.
Swoją obecnością zaszczyci nas również Wu Wei — chiński kompozytor i wirtuoz gry na sheng. Koreę reprezentować będą Good-mori Ensemble i Modern Ensamble, które wykonają utwory współczesnych kompozytorów m.in. na gayageum i heageum.
W nurt muzyki Dalekiego Wschodu wpisują się również utwory polskich twórców zainspirowane kulturą tego obszaru. Usłyszymy kompozycje Macieja Jabłońskiego, Szczepana Tesarowicza, Aleksandra Kościowa, Jakuba Polaczyka i Franciszka Araszkiewicza.
Na festiwalu wykonane zostaną także, jak w każdej edycji, dzieła kompozytorów krakowskich, m.in.: Wojciecha Widłaka, Wojciecha Ziemowita Zycha, Mateusza Bienia, Michała Pawełka, Jarosława Płonki, Pawła Sydora i Zaida Jabriego. Ponadto odbędą się dwa koncerty kompozytorów związanych ze Studiem Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej w Krakowie. Jednym z ważniejszych wydarzeń podczas tegorocznej edycji festiwalu będzie polskie prawykonanie Koncert podwójnego „Lila” na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę kameralną Konstantego Regameya.
Wszystkie utwory, które zostaną Państwu zaprezentowane, wykonają najlepsi polscy i zagraniczni artyści. Oprócz wymienionych wykonawców na festiwalu wystąpią m.in.: Mariusz Pędziałek, Dorota Imiełowska, Maciej Lulek, Szymon Krzeszowiec, Jan Kalinowski, Marek Szlezer, Bartłomiej Duś, Lech Bałaban, Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca oraz Orkiestra Kameralna „Wirtuozi Lwowa”. Na koncercie inauguracyjnym usłyszymy znakomite Motion Trio i wybitnego młodego pianistę jazzowego Piotra Orzechowskiego.
Mam nadzieję, że program festiwalu od strony muzycznej państwa zadowoli i zainspiruje, tym bardziej że odbędą się również spotkania z Toshio Hosokawą i Wu Weiem w Akademii Muzycznej w Krakowie. Tradycją festiwalu są również sympozja i spotkania z teoretykami muzyki i muzykologami. W tym roku będzie to promocja książki Jerzego Stankiewicza Olivier Messiaen. Człowiek i artysta w Stalagu VIII A w Görlitz, wykład Dohuna Lee (Korea Pd.) o tradycyjnych instrumentach koreańskich we współczesnej muzyce oraz wykład dra Piotra Kletowskiego na temat muzyki filmowej Tōru Takemitsu.

Marcel Chyrzyński

Dyrektor artystyczny